Saturday 21 October 2017

Anekdot Perpipaan #9 : Come Up And See Me (Make Me Smile)

Lima tahun lepas saya mempunyai pilihan, samada memiliki Castello Hawkbill atau Ser Jacopo Gem Series dengan insignia Giancarlo Guidi. Memikirkan akan Castello Hawkbill masih dikeluarkan dan Gian tentunya tidak akan kembali hidup untuk membuat pipa, saya memilih Ser Jacopo Dalla Gemma dengan insignia Gian. Satu keputusan yang tepat kerana pipa-pipa Ser Jacopo hasil tangan Giancarlo Guidi sememangnya semakin mahal dan diburu kolektor. 
Namun apa yang saya tidak sedari adalah sikap saya yang memandang rendah akan tahap rarity shape hawkbill dari Castello itu kerana ia ternyata sangat sukar untuk ditemui. Atau lebih tepat lagi, sukar untuk menemukan pipa Hawkbill, apatah lagi dari Castello, yang sedia untuk dijual. Kalau ada, biasanya ia terjual pada masa yang sangat cepat. What’s really happen? Atau what went wrong?
Jika kita sedar akan kadar permintaan atau demand pada sesebuah pipa hawkbill, ia adalah sangat tinggi. Terdapat beberapa kolektor berprofil tinggi yang memfokuskan koleksi mereka terhadap shape ini. Dan tidak kurang juga ribuan kolektor-kolektor yang, paling tidak, mahu memiliki satu hawkbill sebagai “sampel”, terutamanya hawkbill yang dilahirkan dari tempat bentuk itu dicipta, yakni Castello. Tambahkan pula gerombolan ini dengan peminat-peminat Castello sendiri yang kebanyakannya tanpa segan silu akan menyatakan kepada anda betapa mereka mahukan sebuah hawkbill dari Cantù. Peluang kelihatan seakan sangat tipis.
Jadi, anda boleh bayangkan sekarang akan gambaran “demand” kepada sesebuah hawkbill. Sayugia itulah, apabila saya akhirnya berjaya untuk “landing that bird down”, ia adalah satu kepuasan mutlak seseorang pemipa yang sukar untuk saya gambarkan dengan kata-kata. Well, anda semua pastinya tahu bagaimana rasanya apabila pipa buruan anda berada di tangan bukan? Tambahan pula buruan itu menelan masa hingga lima tahun!
Memperkatakan tentang Castello hawkbill pula, ia tentunya bukan dihasilkan oleh tangan satu artisan tertentu sahaja. Memang terdapat beberapa variasi hawksbill dari Castello, dan variasi itu bukanlah “official” akan tetapi lebih kepada air tangan artisan itu sendiri. Bukan semua hawkbill dihasilkan sepertimana yang kita mahukan, dan ia kebiasaannya menjurus kepada preferensi tersendiri. 
Bagi saya, hawkbill sepatutnya digambarkan sebagai “bent tomato yang secara tiba-tiba menjadi agak horny, dengan lentikan bent shank yang bermula sebaik sahaja ia sampai di aras yang sama dengan rim bowl, dan lentikan itu disambung oleh stem yang memiliki panjang pada kadar satu per empat keseluruhan shank dan stem”. Go figure!
Terdapat juga beberapa hawkbill dari Castello yang memiliki stem yang agak panjang (sepertiga), shank yang tidak melentik seperti ulasan di atas, shank yang terlalu kurus, dan permulaan shank dari bowl yang tidak “flush”. Masih, hawkbill-hawkbill sebegini terjual pantas namun seperti yang saya perkatakan, ia bukan preferensi saya dan bukan juga template hawkbill Castello yang biasa. Tepuk dada dan tanya selera.
Memiliki pipa hawkbill, bagi saya, adalah salah satu nikmat-nikmat kecil perpipaan yang memberikan kepuasan yang tidak terhingga. Lebih-lebih lagi hawkbill ini datangnya dari bengkel artisan dimana bentuknya diciptakan. Ia adalah satu reward ke atas satu pemburuan yang panjang, yang hampir nampak mustahil pada mulanya. 
Dan sudah tentu setiap kali saya memegangnya, it will make me smile…


pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

No comments:

Post a Comment