Wednesday 9 August 2017

Anekdot Perpipaan #8 : It’s never a chore (it’s a chord)

Sedar tak sedar, pipa di dunia fana sudah pun memiliki 157 artikel – and what a journey it was! 
Menulis bukanlah satu perkara yang mudah. Memikirkan kembali betapa bosannya subjek BM dan BI dahulu (Bahasa Arab was not quite boring – sebab ustazah saya cantik), agak ironi untuk mengasah kalam dan menggores madah sekarang.

Ramai yang bertanya kepada saya sebenarnya – dari mana datangnya minat dan dedikasi untuk menulis saban minggu. Sebenarnya saya bukan menulis pada setiap hari Khamis sebelum artikel itu disiarkan di dunia fana pada keeseokan harinya. That would be too structured already. Let’s just let it flow. Saya menulis apabila ilham dan idea datang. Ia bagaikan satu work in progress sehinggalah ia siap. Semuanya juga adalah sangat rawak. Ada katanya seminggu tiga ke empat artikel dan ada juga masa dimana saya tidak menulis langsung di dalam minggu tertentu.
Saya sememangnya menyimpan satu nota memo untuk saya tulis, coret, lukis, agak cakar-ayamly, tentang pipa, tembakau dan anything perpipaan. Ia menjadi satu tabiat untuk saya bawa ke mana sahaja. Kalau terlupa, kertas memo pad di hotel atau bilik mesyuarat regional office menjadi mangsa tatkala idea datang apabila saya outstation. Ia bagaikan satu memorabilia yang menarik buat saya. Dan dari situ lahirlah artikel-artikel tersebut; dari rangka menjadi satu plan, kemudian perenggan demi perenggan terbentuk – jarang secara terus, selalunya sebagai work in progress bergantung kepada penjurusan minat pada masa tersebut – dan akhirnya ia siap sebagai artikel. Proof reading menyusul kemudian.
Mudah untuk memasukkan pengisian di dalam sesebuah rangka artikel apabila kita ada pengetahuan tentang subjek artikel terbabit. Pengetahuan sebegini harus datang dari pembacaan kita, pemerhatian kita, kajian dan penyelidikan kita, perkongsian ilmu dari perbincangan kita dengan rakan-rakan – dimana semua ini akan membentuk satu informasi yang berguna apabila kita menggunakannya dan berkongsi tentangnya.
Artikel-artikel saya juga adalah satu cara untuk saya berkongsi dengan para pembaca yang rata-rata adalah pemipa yang berkongsi minat dan passion yang sama. Dari situ banyak teguran dan pembetulan yang kita boleh perolehi apabila artikel dikongsi dan diperbincangkan. That’s how knowledge work. Having said that, ego has to be set aside – janganlah pula kita cepat tersentap apabila perkongsian kita ditegur. Saya percaya semua teguran adalah ikhlas dan bersifat membina. Saya juga sentiasa percaya yang what really matter is the journey to perfection, sebab you can’t reach perfection. Nobody did.
Kelompok pemipa ini tidak ramai sebenarnya, dan ia adalah satu scene yang dijanakan oleh love and passion. Para tobakonis, estate pipe seller etc semua tidak membuat untung pada kadar yang banyak. Nobody drives Bugatti Veyron dengan keuntungan dari berniaga di dalam komuniti kita setakat ini. Apa yang mereka buat berpaksikan kepada love dan passion untuk pipa dan tembakau, and that all it takes untuk menjadikan dunia dan scene perpipaan kita menarik.
Ok berbalik kepada artikel. Oleh kerana saya menulis berlandaskan idea, pada tiap-tiap masa biasanya saya akan ada 7-8 artikel yang sudah siap. Jadi saya hanya perlu mengatur artikel ini seperti sebuah study plan. Selalunya kita ikut plan yang telah direncana namun ada kalanya beberapa artikel baru yang disiapkan lebih sesuai disiarkan pada masa-masa tertentu, menyebabkan artikel-artikel di dalam study plan itu tertangguh. Biasa lah tu, manusia hanya merencana bukan memberikan ketentuan.
 
Jadi, what’s driving you to write articles by articles on pipesmoking – tanya seorang pembaca dari Spain tempohari. Saya suka meneliti dan membelek pipa dan tembakau. Material, bentuk, kejuruteraannya, finishing, aksentuasi, stem yang berkilat, tin art, struktur flake, ramuan dan resepi blend – semuanya menarik. Now sprinkle some element of rarity and uniqueness in it; blend yang sudah tidak dikeluarkan lagi, aksentuasi perak dan permata, shape yang sukar untuk didapati, mistik penjenamaan – hush semuanya ada pada pipa dan baccy. Mudah untuk saya menulis panjang tentang perkara yang saya suka.

It’s never a chore, but it’s a chord for me to struck in…


pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

No comments:

Post a Comment