Friday 20 February 2015

DUNHILL MY MIXTURE 965

Sepetang bersama Dunhill My Mixture 965.

Sambil menikmati petang Jumaat yang nyaman di cuti Tahun Baru Cina ini, saya terpanggil untuk membelek baccy-baccy lama. Memandangkan tin Dunhill My Mixture 965 ini sudahpun sampai ke status "alert" (dah botak: di sebalik untaian ribbons dah terlihat kertas dasar nya) maka saya pack baccy ni lightly ke dalam Peterson Outdoor saya, nosewarmer Dublin yang kecil molek dan jarang-jarang melihat api kebelakangan ini.

Dunhill My Mixture 965 (MM965) ini adalah sebuah English blend yang sangat versatil. Adunan daun tembakau Macedonia Bright yang sederhana heavy diolah dengan sedikit Cyprian latakia untuk menghasilkan rasa full-body yang sedikit nutty dan light. Ini ditambah dengan brown cavendish untuk menaikkan keharuman dan kemanisan blend. Jadi pada saya, MM965 bukanlah "lat-bomb" ala Dunhill Nightcap dan tidak juga "tangy", "spicy" dan tajam seperti Dunhill Standard Mixture series, menjadikan nya sesuai untuk santai petang sebegini.

Dari segi sejarah nya, MM965 adalah antara blend Dunhill yang paling terkenal dan digemari ramai. Permulaannya dikhabarkan adalah dari satu pertandingan mencipta baccy dimana entry no 965 telah memenanginya dan blend itu terus digunakan sehingga ke hari ini. Satu lagi teori ialah dimana masa dulu Dunhill selalu membuat blend-blend tertentu atas permintaan pelanggan. Di stor mereka di Duke Street terdapat satu buku lejar kulit yang bertajuk "My Mixture" di mana semua tembakau "custom-made" atas permintaan pelanggan tertentu dicatat, dan blend bernombor daftar 965 adalah di antara blend-blend custom ini. Blend ini asalnya dikatakan dibuat untuk E.A. Baxter, Esq. 

Disebalik teori-teori ini, MM965 dikatakan telah dicipta sejak 1910 lagi. Ini menyebabkan ia tergolong sebagai blend yang paling tua di dalam sejarah Dunhill: Royal Yacht dicipta sekitar 1912, Standard Mixtures lahir pada 1920, dan London Mixture pula pada 1928. 

Sejak itu, MM965 muncul di dalam katalog-katalog Dunhill dengan tag line nya "Rich Flavor, Fine Aroma. Very Cool Smoking". Ia juga sentiasa dilabel sebagai 'The finest Mixture ever produced'. Memandangkan MM965 tidak pernah diberhentikan pengeluarannya, Dunhill telah pun menghasilkan suatu blend "trade mark" yang mudah dikenali ramai dan banyak penggemar setia.
Namun, sejak Dunhill mewakilkan pengeluaran tembakau nya kepada pihak ketiga dari awal 70an, banyak juga yang diperkatakan tentang MM965. Blending asal dan Murray & Sons dikatakan antara blender terbaik untuk blend ini. Versi terkini, di tangan Orlik, memiliki spekulasi nya tersendiri di kalangan "purist" dan Dunhill "hardcore". Walaupun begitu, apa yang penting ialah kesinambungan blend yang sudah pun berusia lebih 100 tahun ini tetap terjaga dan dapat dinikmati pipesters sekarang.

Mungkin suatu masa nanti kita boleh berbincang dengan lebih lanjut mengenai strategi pemasaran Dunhill dan kunci kepada "branding mystique" dan prestij nya yang telah tercipta sejak sekian lama. Ketika ini, saya hanya mahu melabuhkan konsentrasi yang lebih terhadap nuttiness flavor dari Cyprian latakia dan bright Macedonia yang menghasilkan produk kepulan asap putih yang agak mengasyikkan ini. Dengan strength nya yang sederhana, diulit flavor latakia yang smoky dan tidak heavy, sesi pipa petang saya adalah amat cool dan menenangkan. 

Jika saya memerlukan "lat bomb", Dunhill Nightcap dan Savinelli English sedia menanti. Jika oriental yang dicari, McClelland Arcadia atau Dunhill Standard Mixture adalah pilihan yang baik. Inginkan kompleksiti Syrian latakia yang "leathery" itu? - Ashton Artisan Blend atau Solani White & Black terlintas di fikiran. Namun petang ini sudah pun terisi dengan kualiti perpipaan yang hebat, adunan rasa yang seimbang dari MM965 yang sememangnya popular dan mengasyikkan. 

Variasi flavor dan taste dari blend-blend yang berlainan ini membuatkan saya bersyukur yang kita ini bertuah memiliki hobi berpipa. Hidup sentiasa berwarna-warni dengan seleksi yang ada dari tobacconist-tobacconist tempatan. Penting juga bagi tobaccobist ini untuk menyediakan stok-stok baru dari semasa ke semasa, kerana selera pipesters ini senantiasa bertukar saban tahun.

No comments:

Post a Comment