Sunday 1 February 2015

W.O. Larsen 2015




Impressi Pertama: W.O. Larsen 2015

Keluaran edisi terhad saban tahun dari W.O. Larsen senantiasa dinantikan oleh peminat tembakau aromatic. Keunikan yg ketara adalah kepelbagaian flavor yang diolah unik untuk setiap tahun yang berlainan. Diberitakan edisi tahun ini diolah dari base asas virginia, "double-fermented" cavendish, cube burley dan daun mawar putih.

Bagi saya strategi "annual limited edition blending" sebegini boleh dikatakan seperti pengeluaran kereta prototaip; kegagalan akan menjadi satu pengajaran, dan keberjayaan mungkin akan dijadikan asas kepada pembangunan siri-siri blend baru mereka untuk masa yang akan datang. 

Seperti kebiasaannya, W.O. Larsen menggunakan tin "pencil case" yang sudah sememangnya sinonim dengan tembakau limited edition mereka. Walaupun saya tidak memiliki tinnya, kerana sample yang diberikan kepada saya adalah di dalam "zip lock" bag, namun dari gambar yang dilihat saya rasakan grafik edisi 2015 lebih menonjol dan semestinya berbeza dengan tahun-tahun lepas. Ini ternyata dapat menarik minat mereka yang suka mengumpul tin-tin sebegini. Grafik tin yang terbaik sudah tentu dari tahun 2009 dan seperti yang kita masih boleh lihat terjual di kedai-kedai, grafik tin keluaran 2014 adalah sangat mengecewakan. Tahun ini, ianya "fresh" dan sangat lively dengan penonjolan warna-warna cerah di sebalik latar belakang hitam itu.

Note pertama yang dapat dihidu dari tembakau ini adalah, ianya sangat wangi! Sedikit berbeza dengan note tahun sebelumnya yang lebih creamy dan citrussy, tahun ini tin note nya agak tinggi dan sedikit tajam. Penggunaan daun mawar putih adalah amat unik dan berani di sini, saya boleh katakan ia mungkin membantu dalam menaikkan fragrance note nya. Pipers yang sudah biasa dengan Lakeland-style tobacco mungkin akan menyukainya namun bagi sesetengah pipers pula ianya mungkin agak keterlaluan.

Komposisi tembakau nya tidaklah terlalu lembap, jadi saya tidak mengalami masalah dalam first lighting. Flavor dari berries menusuk ke palate dan sweetness baccy ini dapat dirasai secara langsung. Flavor berries itu memang dapat saya rasai, namun tidak pomegranate / buah delima di mana saya gagal mendeteksi flavor ini. Sedikit tentang sweetness baccy ni, ianya agak manis. Ditambah dengan note mawar putih / white rose yang sememangnya tajam dan tinggi, ia mungkin agak "offensive" buat sebilangan besar pipesters. Hanya mereka yang sudah terbiasa dengan aromatic baccy yang manis seperti Peterson Sweet Killarney, Winslow Harlekin dan baccy-baccy dari K&K akan berasa selesa dengan kemanisan dan fragranted ini.

Kemanisan ini semestinya datang dari double-fermented cavendish. Seperti yang kita tahu (boleh refer dalam "Asas Kepada Variasi Tembakau"), cavendish adalah suatu proses fermentasi tembakau yang menjadikannya manis, dan double-fermentation sudah tentu menaikkan lagi kadar gula yang tertapai olehnya. Di sini, boleh dikatakan kadar sweetness itu agak keterlaluan bagi saya, namun mungkin ramai pipesters yang akan menyukainya. Your mile may vary....

Tobacco body nya agak okay, sedikit kurang dari medium strength, dimana saya juga tidak menjangkakan sesuatu yang mengandungi cube burley untuk memiliki kadar strength yang sedikit rendah. Apa yang saya boleh katakan, mungkin komposisi cube burley nya adalah sangat minimal. Di sebalik itu, kadar body yang sederhana begini sebenarnya agak bagus untuk casual pipesters atau pada ketika kita perlukan sesuatu yang ringan. Kadar nikotin blend ini juga adalah rendah, jauh lebih rendah dari Sweet Killarney atau blend-blend yang sewaktu dengannya, baik untuk beginners.

Boleh dikatakan impressi pertama saya terhadap W.O. Larsen 2015 adalah ianya agak sederhana. Keluaran 2013 adalah lebih baik dan 2011 lebih creamy dan unik bagi saya, dan keluaran 2015 ini gagal memberikan impressi yang hebat. Tetapi adunan rasa yang seimbang dan kadar sweetness yang agak tinggi mungkin satu daya penarik untuk penggemar tembakau aromatic yang casual. Namun ketajaman fragrance darinya mungkin agak keterlaluan buat sesetengah pipesters. Dominasi berry flavor yang dimilikinya juga adalah kuat, dan ia mungkin menenggelamkan flavor lain dengan secara tidak sengaja. Walaupun begitu, ia tetap sesuai untuk bersantai bersama rakan-rakan di kafe-kafe dimana berkemungkinan orang-orang disekeliling akan bertanyakan tobacco blend apakah yang anda sedang nikmati...

***SPECIAL THANKS TO KAMELAH TOBACCO HOUSE***
- coz bagi baccy for di rasa dan dikongsi rasanya di sini

No comments:

Post a Comment