Wednesday 24 December 2014

FROG MORTON - ACROSS THE POND


      Lebih kurang sedekad lepas McClelland telah mengeluarkan blend2 "crossover" yg disasarkan khusus pada aromatic smokers yg mahu beralih arah ke English blend. Kebiasaan nya sukar bagi aro-smokers ni utk terus consume true, rough English blend yg kebiasaannya memiliki kandungan latakia yg tinggi ( kekadang digelar "lat-bomb") so crossover blend adalah lebih forgiving dan sesuai untuk tekak & palate mereka.

      Namun, pada ketika itu McClelland tidak menyedari yg Frog Morton (FM) series ini akan menjadi salah satu series keluarannya yg bestseller dan hits di kalangan pipesmokers sedunia. Sekaligus mengenepikan dakwaan sesetengah pihak yang McClelland x mampu mengeluarkan latakia-based baccy yg sedap & bermutu tinggi. Mmg selama ini pun, McClelland agak sinonim dgn pengeluaran virginia tobacco blends yg amat baik. Pendekata, jika org cari virginia blend org akan cari McClelland, jika nak English blend org akan cari reputable English blend mixer like GL Pease, Samuel Gawith, Erik Stokkebye dll.

      Sedikit tentang FM series: series ni consist of empat blends yg almost similar tapi sedikit berbeza dari segi tobacco composition memasing. FM Across The Pond (FM ATP) ni sebenarnya adalah blend FM yg original, cuma ditambah dengan sedikit daun Syrian Latakia yg rare dan mengujakan. Hasilnya, kehebatan rasa FM crossover yg di-amplify dgn ke-smokian dan keagungan Syrian Latakia.

      Bukak tin, anda dijemput dgn aroma Latakia yg spicy tapi agak harum. Pun dikesan tartness smell dari stoved virginia & sweet plum smell dari cavendish. FM series dtg dengan ribbon cut, ready rubbed so yg perlu hanyalah sedikit airing utk keringkan sikit kadar kelembapan yg sedia ada.

      First light, aroma Latakia dan black cavendish yg semulajadi fragranted menjemput palate anda. Jika anda biasa dgn FM series, anda tahu yg smokiness latakianya adalah agak sweet-tasting tetapi dgn addition of Syrian Latakia dlm FM ATP ni, walau pun sikit, mengurangkan kemanisan tersebut in a very good way. Hasilnya, anda dapat merasa profile flavor2 seperti spicey smoke, leathery kind of smoke. Sepanjang slow cadence of puffing, ada foreplay antara Syrian Latakia dan oriental leaves yg saling berjalin dimana anda akan rasa dua2 tobacco ni saling ke depan untuk occasionally memberi rasa leathery smokey dan sedikit swampy smokey, abg support kpd base black cavendish sweetness taste yg ada di belakang.

      Dek kerana kelembapan tadi, FM ATP kekadang memerlukan lebih relights. Tapi flavor profile nya tetap utuh hingga ke hujung bowl. Sesiapa yg expect nicotine hit yg tinggi akan hampa, sebab kadar nicotine nya agak rendah, make it a very nice casual smoking baccy.

      Anda perlu ada keempat2 FM untuk merasa difference of mixture profile of these series, tapi yang pastinya FM series akan memberikan pendekatan yg berbeza tentang crossover blend, dan secara x langsung ia memghidupkan genre crossover yg selama ini tidak begitu dipedulikan oleh latakia lovers.

No comments:

Post a Comment