Wednesday 10 January 2018

Resolusi Pipa 2018 : Retro-Futurisma & Anjakan Paradigma

Setahu saya, 2018 datang dengan penuh pengharapan.
 
Bagaikan cahaya di hujung terowong, 2018 menjanjikan keadaan ekonomi yang sedikit stabil – dari segi belanjawan 2018 yang lebih komprehensif dan perkembangan positif nilai matawang Ringgit yang menjadi lebih kukuh. Pada RM4.02 untuk setiap USD1 sekarang, ianya tentu lebih selesa untuk kita melancong ke luar negara dan menikmati nilai matawang yang sedikit baik berbanding beberapa bulan terdahulu. Sudah tentu, sukar untuk kita kembali ke paras RM3.5 / dollar, akan tetapi ia jauh lebih baik berbanding RM4.5 / dollar.

Dari konteks perpipaan pula, ia memberikan satu nafas baru bagi mereka yang suka membeli pipa atau tembakau secara online. Juga secara tidak langsung ia juga mengurangkan beban reseller apabila harga pipa atau tembakau yang mereka bida adalah lebih munasabah, sekaligus memberikan mereka peluang untuk menawarkan harga yang lebih baik kepada kita. Dengan itu, ia adalah satu peluang untuk kita menambahkan koleksi cellar dan menyimpan baccy-baccy dengan cara yang lebih strategik.
 Selain dari pengukuhan strategi pencellaran pada tahun 2018, saya juga beresolusi untuk memberikan lebih penekanan kepada faktor flavor dan tunas rasa. Kita selesa menikmati blend-blend yang kita biasa nikmati namun adalah lebih baik jika kita dapat bereksperimentasi dengan pasangan minuman yang mampu memberikan kita lebih milieu terhadap sesi perpipaan kita. Gabungan kopi, teh, tisanes, jus dan pelbagai concoction lain harus dicuba dengan lebih serius agar kita dapat memaksimumkan tahap kenikmatan berpipa. Begitu juga dengan pairing bersama makanan dan kudapan, yang menambahkan lagi seri di dalam setiap sesi perpipaan. Sama ada clarity yang dicari atau enhancement yang dikejar, eksperimentasi begini adalah sangat berguna untuk melonjakkan lagi potensi sesebuah blend.
 
Aspek retrospektif di dalam dunia perpipaan juga adalah satu kecenderungan yang mulai kembali mengintai kita sekarang. Kita dikejutkan dengan pengeluaran semula stem-stem amber dan tanduk, kemunculan semula bahan bakelite dan seumpamanya, yang mungkin kelihatan agak klise dan lebih kepada aksentuasi berbanding pure practicality, sebenarnya memberikan satu dimensi tambahan yang tidak kurang menariknya. The past can never lead us so wrong, sebab kita banyak belajar dari masa silam. Mengetahui yang betapa bahan ini sangat digemari dahulu dan menikmatinya sepertimana pemipa sebelum kita memberikan sebuah perasaan yang sangat memuaskan, dan ia sedikit sebanyak turut memberikan satu pengamatan yang baik kepada mereka yang suka mengkaji.
* imej dari smokingpipes.com
Di era baru yang agak fast-paced ini, kita sudah terbiasa dengan automasi dimana semua benda tersedia untuk dinikmati terus dari pek atau tinnya. Konsumerisma alaf ini mementingkan kesegeraan – anda cuma perlu tambah air panas, dan walla! segalanya sudah sedia untuk digunakan. Begitu juga dengan tembakau, semua sudah sedia diblend untuk kita. Malah, flake juga terkadang di”broken”kan demi kemudahan kita di dalam menggunakannya. Akan tetapi lewat kebelakangan ini datang beberapa blending kit yang terdiri dari beberapa tin tembakau mengikut jenis, lengkap dengan bahan perisa untuk mereka yang sukakan aromatik, untuk kita menyinsing lengan dan bergelumang dengan blending tembakau sendiri. Ia memberikan kita lebih pilihan di dalam menentukan tahap mana kita mahu latakia atau oriental memainkan peranan, dan juga memberikan kita kebarangkalian untuk menghasilkan blend-blend hibrid tersendiri seperti Balkan+Aromatik misalnya.

 
Malah bukan itu sahaja, ia juga mampu memberikan kita sedikit insight akan bagaimana jenis-jenis tembakau saling bertindakbalas di antara satu sama lain, dan secara tidak langsung kita juga akan dapat melonjakkan penghayatan tembakau secara lebih mendalam. Ini adalah antara anjakan paradigma yang saya nanti-nantikan untuk kita pemipa. Apresiasi dan experimentasi akan membezakan pembudayaan berpipa kita ini dari hanya sekadar tabiat buruk yang memuaskan selagi bara masih terbakar di dalam bowl.
Begitulah sedikit sebanyak akan resolusi perpipaan kita pada tahun ini. Tidak banyak yang disenaraikan, namun kita telah pergi dengan lebih detail dan lebih fokus. One step at a time, inshaAllah…
pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

No comments:

Post a Comment