Sunday 19 February 2017

Some Drugs Don’t Work As Yet…

Seminggu sudah diulit single the Verve “the drugs don’t work” dan memperbincangkan secara kasar akan beberapa blend yang “works” dengan saya. Namun, hidup manusia manakah yang senantiasa ideal. Terdapat juga beberapa blend yang tidak menepati citarasa dan palate kita, sama ada kerana preferensi pada masa-masa tertentu atau sememangnya tidak kena dengan selera kita sendiri. Jadi sememangnya ada “some drugs that don’t work as yet” dan mungkin saya boleh kongsikan dan kupas satu di sini, bersempena dengan International Pipe Smoking Day yang bakal menjelang tidak lama lagi.
Cabbie’s Mixture adalah tembakau twist rolled yang menampilkan penggunaan tembakau virginia sebagai asas blend dan sedikit tembakau perique sebagai kondimen. Ini secara tidak langsung menjadikannya sebuah blend VA/per dari segi teorinya. Seperti yang kita sedia maklum, pengolahan blend-blend VA/per bukan hanya berdasarkan kepada penggunaan perique semata-mata, namun komposisi dan jenis virginia yang digunakan juga adalah sangat penting.
Sepanjang pengetahuan saya, blend ini juga adalah blend pertama dari Samuel Gawith yang menampilkan pengeluaran tembakau berbentuk coin / twist cut. Ini menjadikannya agak menarik walaupun sekaligus ia turut membawa kita ke persoalan tentang betapa berpengalamankah para blender di Samuel Gawith tentang penyediaan tembakau twist cut. Penyediaan blend juga sangat penting dan memainkan peranan yang besar di dalam pengolahan rasa keseluruhan blend jadi boleh dikatakan yang saya memang agak teruja apabila blend ini keluar di pasaran pada tahun lepas.
“Fast forward” untuk beberapa bulan selepas itu, dengan beberapa percubaan yang masih di tahap “infancy” yakni baru sepuluh atau berbelas-belas bowl, rentak dan permainan flavor Cabbie’s Mixture masih adalah bayang-bayang misteri yang sukar untuk saya ungkaikan. Somehow, seperti saranan tajuk artikel ini, “some drugs really don’t work”.
At least, not yet.
Saya gagal mendapatkan sentuhan periquenya. Ada tetapi sangat minimum. Saya juga agak “unfazed” dengan situasi persembahan tembakaunya, dimana coin / twist cutnya “is the worst mess” yang saya pernah temui dikalangan tembakau dengan potongan sedemikian. Sedikit kemasaman ketika sesi perpipaan pula memberi pembayang black cavendish tetapi ia tidak pula tersenarai sebagai sebahagian komposisi tembakaunya. Dan jelas, saya masih gagal untuk menemui “allure” VA/pernya.
Adakah kecenderungan Lakeland SG terbawa-bawa hingga ke blend VA/per ini? Saya akui yang saya memang “enjoy” Lakeland-style di dalam blend powerhouse mereka 1792 Flake, tetapi yang ini adalah agak berlainan. Atau adakah kurangnya kemahiran dan pengalaman dalam penyediaan tembakau berbentuk twist? Sampai sekarang, saya masih cuba untuk memahami Samuel Gawith Cabbie’s Mixture.
Adalah sangat mudah untuk menolak tin empat segi ini ke tepi, membuka tin Three Nuns dan menikmati petang yang damai bersamanya. Tetapi itu bukanlah tindakan seorang pemipa yang bersifat “adventurous”. Pemipa sedemikian semestinya bersifat lebih sabar dan toleransi kepada blend adalah penting di dalam dunia perpipaan, kerana terdapat beberapa blend tembakau pipa yang baik yang bersifat “grower” – yang hanya akan bersinar selepas ia mendapat sedikit “shelf time” atau menunggu masa untuk palate anda “adjust” kepadanya, sebagai contoh Samuel Gawith 1792 Flake.
Kesabaran saya kepada 1792 Flake sudah pun membuahkan hasil. Jadi, kenapa tidak memberikan sedikit masa untuk Cabbie’s Mixture?

pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

No comments:

Post a Comment