Salah
satu sebab kenapa hobi berpipa ni menarik adalah kerana variasi bentuk
pipa adalah pelbagai. Walaupun ia hanyalah sebuah instrumen yang
digunakan untuk tujuan rehat dan santai sahaja, pipa adalah sangat
personal, ada elemen individualistik terhadapnya, menggesa perhatian dan
pastinya tidak pernah lekang dari bibir dan tangan pemipa. Malahan pada
awal abad ke 20 pipa adalah umpama pencukur janggut: suatu keperluan
maskulin yang penting & selalu dibawa kemana saja seseorang lelaki
itu pergi.
Hal
ini sudah tentu menjadi suatu idealisma yang baik buat pipemakers di
mana mereka akan cuba sedaya upaya untuk menggayakan pipa buatan mereka
supaya selari dengan perkembangan fesyen semasa. Lelaki selepas revolusi
industri dunia mengalami satu pembaharuan yang amat berbeza – mereka
lebih mementingkan fesyen dan gaya; tiada lagi sut berwarna kelabu asap
yang standard untuk semua majlis dan kecenderungan untuk menggayakan
sesuatu yang unik dan baru bukanlah terhad hanya milik para aristokrat
sahaja.
bentuk-bentuk pipa klasik adalah agak straightforward dan bersifat “functional” |
Kaum
Indian dan aborigin di serata dunia sebenarnya telah pun memiliki pipa
dalam bentuk-bentuk dan stail mengikut kehendak mereka sendiri, di
samping mengambil berat akan keberadaan material berdasarkan
lokaliti-lokaliti mereka, seperti aksentuasi bulu-bulu burung, gading,
tanduk, untaian tali, manik dan sebagainya. Namun ia tidak tersebar
secara meluas lantaran kurangnya percambahan etnik-etnik ini dek kerana
cara hidup mereka yang nomad dan terpencil. Jadi, bentuk-bentuk pipa
sebegini kurang mendapat pendedahan dan menjadi novelti kepada para
pelayar yang pulang dari dunia baru ini.
Oleh
kerana pengeluaran briar yang baik hanya didapati pada waktu yang agak
lewat di dalam dunia pembuatan pipa, umum sebelum pertengahan abad ke 17
standard dunia untuk bentuk pipa adalah dengan shape yang agak ortodoks
yakni cutty, billiard dan Tyrolean. Ketika itu bentuk cutty dan
billiard banyak didapati pada bahan clay / tanah liat dan bentuk yang
dipengaruhi gaya Tyrolean pula lebih kepada pipa-pipa seramik dan
porcelain buatan Vienna.
bentuk cutty asas adalah sangat sinonim dengan pipa-pipa clay – membuktikan peminat pipa clay lebih menggemari bentuk-bentuk tradisi dan bersifat “back to basic” |
Gaya
Tyrolean sebenarnya adalah unik untuk masanya, kerana walaupun ia masih
bertahan tatkala briar ditemukan, pengaruhnya tidak kekal lama hingga
abad ke 20. Gaya ini kebiasaannya adalah terdiri dari tiga bahagian;
bowl yang boleh dicabut, perangkap lembapan yang juga mungkin boleh
berfungsi sebagai “inverter chamber”, dan stem. Yang paling unik adalah
kehadiran penutup / “windcap” yang selalunya disertakan bersama-sama
bowl dengan engselnya di rim. Agak kompleks untuk dibawa kemana sahaja
tetapi terdapat beberapa jenis pipa Tyrolean yang cukup kecil untuk
dimuatkan ke dalam saku anda. Pada masa sekarang adalah agak sukar untuk
menemukan pemipa yang menggunakan pipa Tyrolean mereka, walaupun ia
masih boleh didapati di pasaran estate.
Hanya
selepas itu, pipemakers mengetahui akan kefleksibilitian briar dan mula
memanipulasikan kelebihan ini untuk mendapatkan bentuk-bentuk baru.
Kemudian, evolusi bentuk-bentuk pipa yang baru ini pun turut wujud
dengan pesatnya. Bentuk tradisi seperti cutty, billiard dan dublin
diolah dan dihasilkan dengan pelbagai rupa, menjadikan lebih banyak
bentuk baru yang indah dan menarik yang menjadi bentuk-bentuk asas pipa
sekarang. Bentuk-bentuk yang muncul hasil dari percambahan bentuk asal
seperti pot, prince, poker, bulldog, canadian, liverpool, lumberman dan
sebagainya menginspirasikan lagi gelombang evolusi ini dengan
bentuk-bentuk yang lebih sofistikated dan moden.
ketajaman mata dan kreativiti pipemakers adalah sangat penting demi menghasilkan pipa-pipa dengan unjuran ira yang cantik – sama ada straight, flame ataupun cross grain |
Ketika
dunia perpipaan dilanda demam “straight grain”, para pipemakers juga
bereaksi dengan memajukan bentuk-bentuk pipa yang dapat memanipulasikan
alunan ira grain itu tadi. Sesetengah jenis grain adalah sesuai dengan
sesetengah bentuk kerana ia menzahirkan estetik yang lebih baik –
seperti contoh sebagaimana bentuk billiard dapat memberi impak baik buat
“cross grain”. Ketajaman mata dan intuisi pipemakers dalam menentukan
bentuk terbaik untuk grain sesebuah blok briar adalah satu bakat yang
sangat berharga dan sukar untuk ditemukan.
Sejak
itu, dunia perpipaan sudah tidak menoleh kebelakang lagi. Evolusi shape
diteruskan dengan penghasilan bentuk-bentuk separa fantasi seperti
blowfish, volcano, nautilus dan semestinya “freehand” – yang tidak
terhad kepada sesuatu shape dan selalunya mengikut imaginasi pipemakers.
Ini mendorong kepada kebangkitan Danish pipemaking scene,
mengenengahkan design-design yang terkadang tidak terjangkau dek akal,
yang berkembang pesat dari era Preben Holm hinggalah ke hari ini.
bentuk billiard yang memiliki shank yang kurus dan panjang adalah pilihan klasik Bing Crosby – dan adalah satu antithesis kepada Dunhill LB yang juga sangat popular |
Peranan
media massa yang semakin signifikan dari hari ke hari juga turut
mengolah perkembangan dan evolusi perpipaan. Pipa dengan bentuk-bentuk
yang berada di bibir ikon-ikon seperti Bing Crosby dengan bentuk
billiard kurus dengan shank yang agak panjang, dinamakan juga “Bing
Crosby” bersempena namanya, Kevin Costner yang mengelumit pipa cutty
bersaiz mini dan “chubby” yang sekarang mendapat gelaran “Devil Anse”
bersempena nama watak beliau dalam siri TV Hatfield & McCoy, dan
sudah tentu General Douglas McArthur yang mempopularkan pipa corncob
dengan saiz bowl yang tinggi dan stem yang panjang.
Ada
maklumat mengatakan sebelum kurun ke 18, pipa tidak dimiliki dan dibawa
kemana saja oleh pemipa. Ia hanya dipesan di restoran-restoran,
hotel-hotel, rumah-rumah kelab dan pub sepertimana kita memesan shisha
sekarang. Pernahkah anda bayangkan bagaimana keadaannya jika pipa kekal
di salon-salon seperti itu, sekarang? Sudah pasti tahap kolektivitinya
adalah rendah, bentuknya tidak akan bercambah baik dan dimensi berpipa
adalah sangat terhad. Jika ianya sedemikian sekarang, mengapa perlu
ditekankan seni pipemaking dan kepelbagaian bentuk pipa? Evolusi bentuk
pipa juga tidak akan berlaku.
merupakan salah satu variasi asas bentuk billiard yang menarik, bentuk pot ini sangat digemari oleh peminat blend-blend English |
Dengan
kepelbagaian pilihan bentuk pipa yang kita ada sekarang: standard atau
freehand, lurus atau bengkok, kecil dan besar, pipa tetaplah suatu alat
penghubung kepada dunia khayalan yang mengasyikkan. Yang penting kita
sebagai pemipa tahu bagaimana untuk menghargai karya seni artisanal dari
para pipemakers yang tidak kunjung padam dengan idea dan iltizam untuk
menzahirkan bentuk-bentuk yang baru dan lebih mencabar, walaupun selalu
diancam dengan kekurangan blok-blok briar yang baik, dari semasa ke
semasa.
pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!
No comments:
Post a Comment