Daripada
artikel lepas, kita telah pun mengetahui secara lebih terperinci
tentang asal-usul amber, jenis-jenis yang ada di pasaran, ceritera dan
folklore yang menyelubunginya serta bagaimana ia mula digunakan sebagai
stem pipa. Kali ini kita akan terjun dengan lebih menjunam lagi tentang
kepenggunaan amber sebagai stem pipa, masalah yang dihadapi oleh
pipemakers di dalam mengendalikan amber, keterujaan masyarakat pemipa
semula terhadap bahan ini (adakah satu novelti?) dan keberadaannya
sekarang.
Imej dari smokingpipes |
Stem
amber secara tiba-tiba menjadi agak popular sekarang. Namun populariti
itu tidak bersaling-kadaran dengan keberadaannya kerana ramai pemipa
bercerita tentangnya tetapi untuk mendapatkan stem amber pada zaman ini
adalah seperti mencari hidangan telur belangkas. Ya, ia masih ada namun
pada kadar yang sangat terhad. Ini berikutan dengan kesukaran untuk
mendapatkan bahan dengan saiz yang sesuai untuk dijadikan stem pipa.
Blok amber berkualiti baik dan bersaiz besar adalah sangat sukar untuk
didapati dan ia menjadi satu “lapidary dreams” terutamanya kepada dunia
permata.
Dek
kerana itu lah julat harga amber juga adalah sangat luas – ia boleh
dibeli pada kadar RM100 sebiji cabochon kecil untuk dibuat batu cincin
dan mampu meraih empat angka untuk top quality, cherry red amber yang
bersaiz besar. Sebagai contoh, blok bersaiz sedang seperti gambar di
bawah ini berharga RM40-50 per gram dan blok ini secara keseluruhannya
adalah 36.8 gram. Paling tidak, harga blok amber asli ini adalah RM1,472
dan ia kelihatan seperti hanya mampu menghasilkan dua atau tiga batang
stem bersaiz kecil dan sederhana sahaja!
Masalah
keberadaan amber ni sebenarnya telah wujud sejak beratus tahun dahulu
lagi. Maka untuk mengatasi masalah ini, “pressed amber” mulai
dikeluarkan di pasaran demi memenuhi permintaan yang tidak pernah cukup
itu. Pressed amber atau juga dikenali sebagai “reconstituted amber”
adalah blok amber yang terbina dari ketulan-ketulan amber kecil yang
dipanaskan sehingga ke suhu dimana ia akan menjadi separa cair dan
bersatu sesama sendiri. Apabila ia bersatu, ia akan dimasukkan ke dalam
acuan untuk dijadikan blok yang baru pada apa-apa saiz dan bentuk yang
dimahukan. Dari segi struktur bahan, ia sebenarnya agak baik kerana
pressed amber ini adalah lebih liat dan kuat berbanding amber asli.
Namun, sepertimana kita pemipa mahukan blok meerschaum lebih dari
compressed meerschaum (serbuk meerschaum yang dikompres untuk dijadikan
blok dan diukir semula untuk dijadikan pipa-pipa meerschaum berkualiti
rendah), begitu juga lah halnya dengan pressed amber. Nothing is as good
as the real thing.
Imej dari eBay.com |
Plastik
telah merevolusikan dunia pembuatan secara umumnya dan Bakelite adalah
bahan plastik pertama yang dicipta. Dunia amber juga tidak terkecuali
dari menerima sentuhan plastik ini dan pada sekitar 1940an amberoids pun
tercipta. Amberoids adalah campuran amber dengan bakelite, yang
kebiasaannya digunakan sebagai bahan filler untuk memasukkan serangga ke
dalam amber asli supaya ia dapat dijual pada harga yang lebih mahal,
atau bahan tambahan untuk membentuk blok amber yang lebih besar. Bagi
purist, ia tidak diterima sebagai amber kerana terdapat unsur berlainan
di dalam bahan tersebut. Populariti amberoids mulai terhakis apabila
bahan plastik yang lebih maju mulai digunakan, menjadikan ia lebih mudah
untuk menggunakan akrilik yang menyerupai amber, lengkap dengan warna
dan pattern “swirl” atau “spangles” sepertimana yang dimahukan.
Berbalik
kepada zaman sekarang, what’s the fuss with amber? Dahulu amber
sememangnya satu bahan penting di dalam dunia pertembakauan – seperti
yang saya katakan di artikel lepas populariti amber berada di kemuncak
pada sekitar 192an, ketika hampir setengah dari pengeluaran amber dunia
adalah untuk bahan-bahan tobakiana seperti stem-stem pipa dan cheroots
holder. Malah ia diabadikan di dalam penulisan karya agung seperti My
Lady Nicotine, yang memberikan bukti betapa amber adalah “much coveted”
bagi pemipa di zaman itu.
Buat
pemipa abad ini pula, stem amber memperlambangkan sesuatu yang klasik,
rarity dan mewah. Kita selalu lihat pipa-pipa lama, terutamanya yang
terbuat dari blok meerschaum gred A Eskisehir berwarna putih mulus yang
diukir halus dan penuh berseni, dihias indah dengan stem amber. Sudah
tentu juga banyak tona warna kuning keemasan-jingga-merah dan pelbagai
tahap clarity bahan amber ini, yang berbeza mengikut kualiti bongkah
asal masing-masing. Mungkin lebih senang untuk kita labelkan dengan
kategori seperti lutsinar, separa lutsinar dengan cloud atau awan, atau
opaque dengan warna yang solid dan tidak tembus penglihatan. Opaque juga
memiliki beberapa tona warna seperti merah-jingga, kekuningan, dan
kuning memutih yang kusam.
Dari
pemerhatian saya kebanyakan stem amber asli adalah di dalam kategori
kuning-jingga (terkadang kuning kusam naik ke putih), bersifat opaque
dan homogeneous – jarang sekali mempamirkan sifat “cloudy”. Ini adalah
baik secara teori nya, kerana ia lebih liat akan tetapi kurang baik dari
segi nilainya, kerana sedikit kejernihan amber itu memberikan petanda
ia adalah dari blok yang berkualiti tinggi.
Walau
bagaimanapun faktor clarity ini hanyalah sebuah aturan kualiti dari
sudut gemmology nya. Kecantikan amber sebenarnya turut terletak kepada
faktor “cloudy” dan tint sepertimana jed dan boulder opal. Sesetengah
amber dengan corak cloudy yang menarik, disulami sedikit tint kemerahan
juga adalah sangat mempesonakan dan mampu meraih harga yang baik di
pasaran. Dan bagi amber asli, inclusion seperti serangga atau tumbuhan
prasejarah di dalamnya (masih ingat filem Jurassic Park?), jika bukan
buatan baru yang ditambah ke dalam amber asli itu, adalah sangat
bernilai.
Dari
segi kesukaran dan dilema pembuatannya, tidak banyak yang kita ketahui
dek kerana amber sememangnya jarang digunakan sekarang. Namun pada masa
lalu pembuatan stem amber terhad kepada pekerja yang paling mahir
sahaja, demi mengurangkan kebarangkalian stem yang rosak yang akan
merugikan mana-mana pembuatan dek kerana harga blok amber yang sedia
mahal. Apa yang juga disentuh adalah kesukaran untuk membengkokkan stem
amber. Penggunaan minyak tertentu (bukan direct flame) serta bahan lain
untuk memanaskan amber, kawalan suhu ketika proses membengkokkan stem
dan cara yang betul untuk melakukannya adalah sangat terperinci dan
menuntut kemahiran tinggi. Oleh kerana limitasi-limitasi sebegini, boleh
dikatakan kebanyakan stem amber yang dihasilkan adalah stem lurus.
Sekarang,
masih terdapat beberapa artisan yang menggunakan amber sebagai bahan
stem mereka, walaupun pengeluaran pipa-pipa sebegini bersifat “seasonal”
– mungkin apabila mereka memiliki bahan amber yang cukup untuk
dijadikan stem, atau ketika minat terhadap bahan amber sedang meningkat
naik. Dan terbaru sekali adalah siri Amber Spigot dari Peterson, sebuah
keluaran khusus yang “tidak disengajakan” dan mungkin tidak akan lama
berada di pasaran. Kita akan melihat dengan lebih lanjut akan Amber
Spigot dari Peterson ini kelak.
Dengan
itu tahulah kita akan peranan amber yang sedikit sebanyak menyerikan
dunia perpipaan dengan sifatnya yang cantik dan berharga. Lupakan
sebentar akan praktikalitinya dan raikanlah sedikit cetusan kegembiraan
yang ada di dunia pipa ini sepertimana datuk nenek moyang kita pernah
rasai dahulu. Memahami dan memiliki stem amber juga dapat memberikan
anda secebis picisan sejarah perpipaan dan tobakiana yang sangat
bernilai- bak satu petanda akan budaya perpipaan kita yang sangat gah
sekali suatu ketika dahulu.
pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!
No comments:
Post a Comment