Thursday 27 August 2015

BALKAN BLEND LIAR DARI PETERSON

Sekembalinya dari Brunei semalam, secara tidak sengaja saya terlihat sesuatu yang agak asing tetapi menarik. Niat utama adalah untuk membeli beberapa batang cigar tetapi biasalah, kalau ternampak blend-blend baru ini tekak akan menjadi sedikit gatal. Kalau ianya blend aromatik mungkin saya tidak hairan, tetapi ini adalah blend Balkan!

Wild Atlantic adalah salah satu daripada blend-blend yang baru dari Peterson, keluar seawal Mac lalu tetapi tidak pula kita dapati di pasaran Malaysia setakat ini. Komposisinya adalah dari adunan dedaunan bright virginia sebagai asas blend atau tembakau primer, ditambah dengan Cyprian latakia pada jumlah yang agak banyak, dan sedikit oriental untuk menambah sedikit "spiciness" kepada keseluruhan blend.

Berdasarkan 3 bowl awal yang saya sempat nikmati semalam dan hari ini, Peterson Wild Atlantic ini adalah blend yang agak kompeten, strength adalah sederhana, dan lebih full-bodied berbanding Peterson Balkan Delight. Ada sedikit persamaan dengan Dunhill My Mixture 965 dari segi flavor - bukanlah suatu kejutan kerana komposisi kedua blend adalah hampir sama - tetapi Wild Atlantic sedikit kurang refined berbanding My Mixture 965. Mungkin, ketiadaan black cavendish adalah penyebab kekurangan ini.

Walau bagaimanapun, pencinta latakia akan merasa bagai di syurga bila blend ini sampai ke pertengahan bowl, dimana flavor dari latakia adalah agak kuat dan jelas. Adakah Peterson cuba untuk menghasilkan blend latakia powerhouse berkonsepkan Balkan? Itu adalah sesuatu yang menarik untuk kita lihat.

Apa yang menghairankan ialah pemilihan nama blend dan temanya - Wild Atlantic tidak langsung mencerminkan blend Balkan, malahan ia memberi bayangan blend aromatik kepada saya. Apa-apapun, datangnya baccy Peterson ini dengan pouch packaging sebegini diharap dapat meletakkannya pada kadar harga yang lebih berpatutan.

No comments:

Post a Comment