Pada
pembukaan 2018, saya ada mengutarakan tentang retro-isma yang semakin
mendapat tempat di hati para pemipa sekarang. Old is gold, dan
ketaksuban kita pada pemodenan sedikit terpukul dengan kecenderungan
terbaru kita dengan rekabentuk lampau yang mementingkan faktor aestetik
jauh ke depan berbanding faktor fungsi dan ergonomik. Dan ironinya,
ergonomik juga hanya diterima-pakai secara meluas semenjak artikel dari
tahun 1857 dari seorang ahli akademik Polish, Wojciech Jastrzębowski
diterjemahkan kedalam bahasa Inggeris pada 1997.
Pipa,
seperti jin, datang di dalam pelbagai saiz dan bentuk demi memberikan
kepelbagaian pilihan buat pemipa yang semakin hari semakin peka dan
“demanding”. Dari hanya sekadar variasi, ia berkembang menjadi titik
tolak identiti sehinggakan ada pemipa yang menumpukan untuk mengumpul
sejenis bentuk sahaja. Ada sahaja bentuk pipa yang sesuai untuk
seseorang pemipa, yang tidak menjadi pujaan kawan-kawannya yang
masing-masing memiliki preferensi tersendiri. Tidak ada masalah, kerana
ini adalah negara demokrasi.
Walau
bagaimanapun, salah satu dari bentuk-bentuk ini memiliki pesona
tersendiri yang sering menyebabkannya mendapat “wow!” apabila muncul di
temupipa-temupipa diserata negara. Ya, ia adalah bentuk yang kita kenali
sebagai “Devil Anse” atau DA. Nama ini sebenarnya wujud sebagai “slang”
pemipa apabila merujuk kepada pipa yang digunakan oleh watak Devil Anse
Hatfield lakonan Kevin Costner itu. Walaupun tidak rasmi, ia telah pun
digunapakai oleh pemipa sedunia sehingga sekarang. Dan terima kasih
kepada gambar promosi filem tersebut yang menampilkan Costner menggamit
pipa itu di bibir, bentuk Devil Anse terus menjadi buruan para pemipa.
Hampir
kesemua kita menyangka yang bentuk DA ini berasal dari cetusan idea
minisiri Hatfield & McCoys itu. Tidak ada seorang pun yang dapat
menyangka yang lebih dari seabad yang lepas, bentuk ini sudah pun
dikeluarkan dan tiada siapa peduli tentangnya! Lebih mengelirukan lagi
adalah kerana kita juga tidak pernah melihat bentuk ini di dalam
standard “pipeshape chart”. Apabila Peterson mengeluarkan idea akan
penghasilan POY 2017 mereka dengan bentuk ini, dan mengemukakan fakta
akan ini adalah penjelmaan semula sebuah bentuk lama, kita semua
terpegun dan tersedar dari lamunan.
Dek
kerana bentuk DA ini sememangnya sentiasa mendapat tempat di hati ramai
pemipa, tambahan pula tidak banyak pipa-pipa yang dihasilkan dengan
bentuk DA di dunia ini, POY 2017 menyaksikan satu fenomena di mana
banyak darinya telah habis terjual dalam jangkamasa yang pantas –
berbeza dengan kebanyakan POY tahun-tahun terkebelakang yang ada di
antaranya masih boleh dilihat terpampang di dinding-dinding tobakonis.
Pemburuannya adalah indah, penuh debaran dan bersifat ritualistik kadang
kalanya, kerana ada juga kolektor yang mengumpulkan ketiga-tiga versi
POY 2017 ini yakni smooth, sandblasted dan rustik.
Memang
dipaparkan di dalam beberapa laman web akan katalog yang dengan jelas
merujuk kepada bentuk “large jap” yang menjadi inspirasi kepada POY
2017. Namun ironinya adalah lebih ketara kerana bentuk ini tidak
kelihatan selepas itu – dimana tidak pernah pula kita lihat Peterson
dengan bentuk “Jap” di pasaran estate, vintaj mahupun di kedai-kedai
antik. Katalog yang memaparkan bentuk “large jap” ini diterbitkan pada
tahun 1906, namun tidak pula kita dapat selalu melihatnya. Mengapa
begitu? Pada firasat saya, kemungkinan yang paling hampir dengan fakta
ini adalah kerana bentuk / shape ini tidak berjaya untuk memiliki
populariti yang baik sepertimana bentuk-bentuk Peterson lain contohnya
999 (rhodesian), 15 (billiard), 302 (System Standard bent tomato) atau
313 (small bent billiard). Bentuk-bentuk ini dapat kita temukan di
pasar-pasar karat dan jualan pipa-pipa estate diserata dunia.
Juga
satu persoalan yang bakal timbul adalah kenapa Peterson tidak mahu
memperkenalkan shape Jap ini di kemuncak populariti DA selepas siri
Hatfield & McCoy dikeudarakan?Ini
juga adalah satu misteri pemasaran yang tidak dapat difahami ramai.
Kebanyakan firma atau jenama pipa akan segera terjun untuk mengeluarkan
bentuk ini sebaik sahaja populariti DA bermula, dan kawan kita di
Sallynoggin ini memilih untuk tidak bersemuka dengan “popular culture”.
Peterson tidak mahu terjun ke dalam “bandwagon” tatkala
pipemaker-pipemaker sedunia masing-masing mencuba sebaik mungkin untuk
tampil dengan shape DA, masing-masing dengan pegangan tersendiri akan
ciri apakah yang membuat kan sesebuah DA itu klasik.Oleh
kerana Devil Anse bukanlah sebuah bentuk pipa tradisional, maka
definisi DA yang klasik adalah tidak terbatas dan semua pipemaker datang
dengan interpretasi klasik sesebuah DA secara tersendiri. Dan
mengenangkan betapa elusifnya sesebuah DA itu, klasik atau tidak, capai
dan bayar sahaja lah…
pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!
No comments:
Post a Comment