Saturday 8 April 2017

Anekdot Perpipaan #7 – days of the lord…

Semenjak-dua ini teringat pula saya kepada betapa naifnya permulaan saya sebagai seorang pemipa. Tertarik kepada dunia baru menikmati tembakau yang lain dari rokok. Berpipa tidaklah “trendy” awal dekad ini, tetapi mistik tembakau di dalam tin dan membuka komponen-komponen pipa satu persatu di atas meja cafe sambil mempamirkan wajah “I know what I’m doing” adalah satu tarikan awal ke dunia perpipaan.
Mungkin saya tidaklah keseorangan. Mungkin kebanyakan kita juga sama. Kita beli sebatang pipa dan merasakan itulah pipa kita selamanya. Through the thick and thin. Tetapi tidak lama kemudian kita terus membeli dan membeli. Mungkin sekarang tidak lagi serancak dahulu tetapi ada peluang dan ada jenis yang berkenan, wang akan melayang. 
Juga timbunan tin-tin tembakau itu – idea asalnya adalah mencari satu blend yang “abadi”, yang kita boleh stock lima atau sepuluh tin dan kekal begitu. Namun, jangan harap lah. Blend-blend baru muncul bak cendawan di batang pohon getah selepas hujan renyai. Galak. Senantiasa menarik. Senantiasa kompleks. Anda tidak memerlukan gambar model-model berbikini di tepi kolam renang terpampang diatas tin tembakau untuk memastikan blend anda terjual.
Apa yang selalu saya fikirkan di sini adalah, adakah semua ini akan terhenti? Akan adakah satu senggat yang menanda aras kepada terhentinya pembelian pipa-pipa? Adakah di pipa yang ke-50? Atau sehingga kita dapat pipa Peter Heeschen “P”? Jiwa kita merintih bertanyakan bilakah kita akan berhenti, bak rintihan Ian Curtis di dalam lagu yang paling “dark” dari Joy Division – Days of The Lord – “when will it end…when will it end?”.
Jawapannya kita sendiri pun tidak akan tahu, kerana kita akan sentiasa mencipta alasan untuk memiliki sesuatu yang kita senantiasa mahukan. Sama sepertimana saya pernah membayangkan yang pipa Savinelli Leonardo Il Cavallo ini adalah pipa terakhir yang saya beli (saya tukarkan Karl Erik Bent Egg untuknya, so it better be good – and thank god it was more than good otherwise saya tangisi Karl Erik piece yang cantik itu – apatah lagi mengenangkan akan posisi pipa Karl Erik yang semakin diburu kolektor terutamanya setelah beliau meninggal).
Sama juga ketika saya overstocking McClelland 221b Arcadia dan bercadang untuk menjadikannya satu-satunya blend yang saya akan nikmati – memang ia adalah blend yang saya konsum paling banyak saban tahun, namun di mana kita mahu sorokkan keinginan terhadap Old Dublin, Red Rapparee, Old Gowrie, Sillem Black, gugusan Frog Morton dan lain-lain?
You see now, saya mencipta alasan sendiri. Inilah manusia. God gives and gives and forgives. Man gets and gets and then forgets. Begitulah. That is how human works. And I simply trying my best to be one who don’t forgets too much.
pack ’em, light ’em, and blow smoke rings outta ’em!

No comments:

Post a Comment